امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آشنایی با خواص سبزی‌های فصل بهار| نوبرانه‌های بهاری ضامن سلامتی این سبزی، کلیه‌ها را تصفیه و استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند
سرخط خبرها

نشست بررسی و تعیین تکلیف آب‌های مرزی هزار مسجد برگزار شد + فیلم

  • کد خبر: ۱۶۷۵۳۸
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
نشست بررسی و تعیین تکلیف آب‌های مرزی هزار مسجد برگزار شد + فیلم
نشست بررسی و تعیین تکلیف آب‌های مرزی هزار مسجد با جمعی از نمایندگان مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی و جمعی از مدیران استان برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نود در نشست بررسی و تعیین تکلیف آب‌های مرزی هزار مسجد، گفت: آب های منطقه کلات و هزار مسجد، ابتدا باید برای مصرف شهرستان کلات درنظر گرفته شود و پس از آن اگر آب مازادی ماند، باید برای آن برنامه‌ریزی کرد و برای تامین آب شهر مشهد استفاده شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اشاره به اینکه موضوع انتقال آب بحث‌های اجتماعی، زیست محیطی و غیره دارد، ادامه داد: مردم نیز انتظارشان صحیح است و نباید ابتدا با یک عملیات مواجه و سپس با آنها گفتگو کرد بلکه ابتدا باید با مردم گفتگو و طرح را توضیح و آنها را اقناع کنید.

مسئله آب مشهد باید به شکل کلان حل شود

فاطمه رحمانی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار داشت: مشهد مسئله آب دارد و باید به شکل کلان و راهبردی حل شود که این موضوع یک ضرورت است.

وی گفت: قبل از اجرای هر برنامه عملیاتی باید یک وفاق و همدلی و کار کارشناسی علمی صورت بگیرد. اینکه مردم منطقه کلات گفته اند اگر به ما اجازه استفاده از آب های موجود را بدهند می توانیم ظرفیت کاری را افزایش دهیم بررسی شود.

رحمانی تصریح کرد: باید اقدامات و پروژه ها شفاف باشد و از طرفی مشخص شود اجرای این پروژه چه آورده‌ای دارد. همچنین باید ابتدا حق آبه مردم منطقه کلات حفظ شود. اولویت استفاده و انتقال آب کلات به مشهد هم آب مازادی است که دیگر از کشور دارد خارج می شود. با این اقدام نیز باید مشکل آب مشهد هم حل شود.

همچنین علیرضا طاهری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: در یک سال گذشته حرکت جهشی در تخصیص‌های منطقه‌ کلات داشته‌ایم. کار بزرگی در استان تحت عنوان تحول مردمی آغاز شده و در قرارگاه آب استان بیش از ۶۰ جلسه نیز برگزار شده است.

وی افزود: فرصت‌های جدید توسعه آب‌های سطحی در منطقه ایجاد شده است که ۷-۸ میلیون متر مکعب آب را در  منطقه کلات ساماندهی می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: در ارتباط با کنترل آب‌های مرزی ۹ میلیارد دلار اعتبار برای ۱۱ استان مرزی کشور اختصاص داده شده بود. از این اعتبارات استفاده و سه سد در منطقه احداث شد. بیش از ۲۵ سال قبل طرحی مطرح شد که به دلیل وجود پروتکل‌های بین ایران و جماهیر شوروی که در سال ۱۹۲۱ بسته شده است و به دلیل اینکه ایران به عهد خودش پایبند است این پروتکل‌ها همچنان پابرجا است.

این مقام استان افزود: آب شرب کلات برای مردم کلات اولویت دارد. اگر در کشاورزی سنتی بخواهیم در منطقه کاری انجام دهیم اگر کل آب استان را هم ببریم در منطقه بازهم کم خواهیم آورد. آب مازادی که از کشور خارج می شود و به ترکمنستان می رود برای آن طرح گذاشته‌ایم که می‌توانیم به مشهد منتقل کنیم.

طاهری خاطرنشان کرد: در روز‌های عادی مشهد ۸ هزار لیتر و روزهای پیک ۱۳ هزار لیتر آب مصرف می‌شود. این روزها تحت فشار هستیم. همچنین می توان آبی که وارد ترکمنستان می‌شود را با بند انحرافی مدیریت کرد تا ۴۰ میلیون متر مکعب آب مدیریت شود.

آب را می توان به صورت مجازی به مشهد منتقل کرد

همچنین در ادامه این نشست اله‌پور مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی گفت: اگر جلوی خروج آب را بگیریم منطقه ترکمنستان و صحرای آنجا دچار خشکسالی می‌شود.

وی گفت: پس از خشکسالی صحرای ترکمنستان گرد و غبار آن مانند سال های گذشته به مشهد می رسد لذا اقدامات به این شکل نباشد که آب را بدست آوریم و هوا را از دست بدهیم.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی اضافه کرد: آب را می توان به صورت مجازی به مشهد منتقل کرد. به این شکل که آب در کلات در حوزه های مختلف مانند کشاورزی و دامداری و شیلات مورد استفاده قرار گیرد و محصولات آن به مشهد آورده شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->